خواندن نمازدر محل که تصاویر باشد!
تاریخ نشر دوشنبه سوم جون ۲۰۱۳ هالند
خواندن نمازدر محل که تصاویر باشد!
تتبع ونگارش :
الحاج امین الدین « سعیدی -سعید افغانی»
مـدیـر مرکز مطالعات ستراتیژیکی افغان و مسؤل مرکز فرهنگی دحق لاره – جرمنی
****
همه ای علماء، فقها ومفسرین در این مورد متفق الری اند که : در جای که تصاویر ( موجودات ذی روح) موجود ویا آویزان باشند، خواندن نماز، درآن محل مکروه میباشد. ولی با وجود آن هم خللی در صحت نماز وارد نمی میګردد.
هدف شرع از محل نماز آنست که نباید در محل نماز، اشیا ء ویا تصاویر وجود داشته که حضور نمازگزار را ا خلال کند وموجب اضطرابات روانی انسان و سبب عدم تمرکز اش در عبادتش گردد ودرحکمت وهدف نماز خلل واقع ګردد.
پیامبر صلی الله علیه وسلم بخاطر اینکه نماز با خشوع کامل ادا گردد هدایت فرموده اند که چیز های که مانع از خشوع ویا همه چیز های رنگارنگ و پرزرق و برق و امثال آنها در مکان نمازکه فکر نمازگزار را به خود مشغول میسازد حتی الامکان باید کوشید تا از محل نماز دور گردد .
برهمین حکمت بود که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: «لاَ یَنْبَغِى أَنْ یَکُونَ فِى الْبَیْتِ شَىْءٌ یَشْغَلُ الْمُصَلِّى».«نباید در خانه چیزی باشد که نمازگزار را به خود مشغول سازد».( ابوداود و احمد با سند صحیح و در صحیح ابی داود (۱۷۷۱).
در روایت اسلامی آمده است زمانیکه پیامبر صلی الله علیه وسلم بعد از اینکه مکه را فتح کرد ،ووارد کعبه شد تا نماز بخواند دو شاخ قوچ برسر بام کعبه نصب گردیده بود ، بعد از فراغت از نماز به عثمان حجبی گفت: «إنی نسیت أن آمرک أن تخمر القرنین فإنه لیس ینبغی أن یکون فی البیت شیء یشغل المصلی» فراموش کردم بگویم این دو شاخ را بپوشانید، زیرا درست نیست در خانه چیزی باشد و نمازگزار را به خود مشغول کند. أبو داود (۲۰۳۰) و در صحیح الجامع ۲۵۰۴.
شیخ عبدالله بن حمید یکی از علمای مشهور جهان اسلام در مورد « نماز خواندن در مکانی که در آن تصاویر وعکس ها وجود دارند و با پاهای شما مورد اهانت قرار می گیرند، مثلا تصاویری که بر روی فرش نقش شده اند، میگوید ، این مساله کدام ،مشکلی ندارد چنانکه شیخ الاسلام ابن تیمیه نیز بر آن هم اقرار کرده اند، ولی اگر تصاویر روبری شخص نمازگذار قرار گیرد ، در اینصورت نماز خواندن در چنین وضعیتی مکروه است، ولی نماز اش ٳن شاءالله صحیح است و خللی بر صحت آن وارد نمی سازد. ولی چنانکه برای نماز گزار مقدور باشد که نماز خویش را در محل دیگری که بروی آن تصاویر ی نباشد ،ادا نماید بهتر وافضل میباشد .ولی اگر هم چنین مکانی یافت نشود ، و انسان در آنجا نماز بخواند نماز اش صحیح است و اشکالی بر آن نمی باشد .( برای معلومات بیشتر مراجعه شود به : (فتاوى سماحه الشیخ عبد الله بن حمید – ۹۱ ) (رقم الفتوى فی مصدرها: ۸۹)
همچنینشیخ ابن باز رحمه الله مفتی کشور عربستان سعودی در طی فتوای که : آیا نماز خواندندر مکانهایی که تصاویر دارند و شخص روبروی آنهاست باعث ابطال نماز است یا خیر؟، میگوید«نماز صحیح است، و کسی که بگوید نماز باطل است براستی که قول اشتباهی گفته است، پس نماز صحیح است ولی نماز در چنین حجره هایی مادامیکه مکان دیگری برای نماز خواندن موجود باشد،مکروه است و اگر یافت نشود نماز صحیح است زیرا هدف نماز گزار عبادت برای تصاویر نی بلکه مؤمنین مسلمان نماز خویش را برای الله تعالی بر پا میدارد ،و نماز اش صحیح میباشد .( منبع فتوای اخذشده : مجموع الفتاوی ابن باز).
خواندن نماز در لباس عکسدار:
همه علماء بدین عقیده اند که اگر لباس نماز گزار دارای عکس واضح و مشخص باشد نمازدر آن ناجایز است. مومن مسلمان حد اعظمی کوشش بعمل ارد تا ازاستعمال کردن لباس عکس دار در نماز جلوگیری نماید.
در حدیث شریف با تمام وضاحت ذکرگردیده است :« لا یجوز لبس ما فیه صوره حیوان أو إنسان ) (در لباس که عکس حیوان وانسان باشد ، خواند ن نماز در آن جواز ندارد ) ( امام بخاری شماره حدیث (۳۲۲۶) ومسلم (۲۱۰۶)
همچنان در احادیث نبوی آمده است که اگر در پرده ای خانه که تصاویر ذی روح وجود داشته باشد بهتر است غرض جلوگیری ودفع وسواس شیطانی در این محل نماز خوانده نشود . طوریکه این موضوع در حدیثی که ازحضرت انس ( رضی الـله عـنه ) روایت گردیده است با زیبای خاصی چنین بیان گردیده است :
میگویند :حضرت بی بی عـا ئـیشه ( رضی الـله عـنها )پرده ای مُلونی داشت ،که به آن یک طرف خانه اش را پرده میکرد ، پـیامبر صلی الله علیه وسلم ( برایش) گفتند : «أَمِیطِی عَنَّا قِرَامَکِ هَذَا، فَإِنَّهُ لا تَزَالُ تَصَاوِیرُهُ تَعْرِضُ فِی صَلاتِی» «این پرده ات را از جلوی چشم ما دور کن، زیرا تصاویرش مرا در نماز مشغول میکند». بخاری (۳۷۴ )
عالم شهیر جهاناسلام ، شیخ ابن جبرین- در رساله خویش بنام اللؤلؤ المکین،صفحه (۱۱۴) مینویسد : برمسلمان واجب است، در صور تیکه بر لباس اش عکس ( ذی الارواح ) باشد ، آن را شسته و پاک نماید ودرصورتیکه غیر ممکن باشد باید چهرهی عکس را به وسیلهی مواد زایل واز بین ببرد. مسلمان نباید در نماز از لباس استفاده نماید که : حواس انسان را به خود مشغولمیکند.
طوریکه درحدیثی که ازعایشه (رضی الله عنها) روایت شده است ،آمده است که : پیامبر (صلی الله علیه وسلم) در لباسی که دارای نقش و نگار بود، نماز خواند و نظرش به نقشهای آن افتاد، پس از اتمام نماز، فرمود: «اذْهَبُوا بِخَمِیصَتِی هَذِهِ إِلَى أَبِی جَهْمٍ، وَأْتُونِی بِأَنْبِجَانِیَّهِ أَبِی جَهْمٍ، فَإِنَّهَا أَلْهَتْنِی آنِفًا عَنْ صَلاتِی»«این لباس را برای ابی جهم ببرید و لباس زبر و بینقش و نگار او را برایم بیاورید؛ چون لحظهای پیش این نقش و نگارها، توجه مرا از نماز، بسوی خود جلب کرد». ( امام بخاری (۳۷۳).
ختم
چهانی سپاس از خیلی مطلب زیبا تشکر خدواند(ج) شما و همه فامیل شما را در امانی خود داشته باشد
سلام تقدیم است به همه ی دوستان، مدیر محترم سایت
ونګارنده مطلب هذا، مطلب خوب وآموزنده بود به رفع تشویش بعضی ها وخودم پاسخ قناعت بخش واستوار به اصول دین مقدس اسلام داشت ممنون از هه تان با نشر چنین مضامین خوب وآموزنده. والسلامی
برادر محترم ظفر خان «اهتمام » قبل از همه احترامات مرا قبول فرماید ! من هم بنوبه خویش از برادر دانشمند مهدی بشیر وسایت وزین ۲۴ ساعت تشکر میکنم که زمینه نشر همچو موضاعت را برای هموطنان مساعد ساخته است . در ضمن از تشویق وقدر دانی شما یک جهان سپاس