به مناسبت روز جهانی زن
تاریخ نشر شنبه هشتم مارچ ۲۰۱۴ هالند
به مناسبت روز جهانی زن
آیا زن می تواند خلیفه یا( جانشین خدا در روی زمین ) شود؟
انتخاب از :شاهده اعظم
۸ مارچ ۲۰۱۴
در بین همه اموری که به انسان و جنبه های انسانی مرتبط است مسأله زن همواره پیچیدگی و غمض بیشتری را همراه بوده است حقیقتی که در طول تاریخ فراز و نشیب های فراوان را تحمل کرده و از زنده به گور شدن تا خدایی کردن را به خود دیده است. زن غیر از حقیقت انسانی چهره های مختلف دیگری را نیز در خود دارد که بایستی آن جلوه های مختلف کشف و آن صورتهای گوناگون هویدا گردد. تا آنگونه که هست شناخته و معرفی می شود. هر موجودی مظهر نامی از نامهای الهی است زیرا تجلی خالق در چهره ی مخلوقات، گوناگون است که محور همه آنها به فرموده حضرت حق انسان می باشد.
برخی از زنان دارای نبوغ و هوشمندی بالا و سبقت آنان در مواعظ نسبت به مردها شواهد تاریخی دارد. وقتی اسلام به عنوان دین جدید در جاهلیت دامنه دار حجاز جلوه کرد. تشخیص حقانیت آن ا ز نظر عقل محتاج به هوشمندی والا و پذیرش آن از جهت اراده نیاز به عزمی پولادین بوده است تا هر گونه خطر را تحمل نمایند. عده یی از زنان در حالی اسلام آورده بودند که شوهران آنها کافر بوده اند یا پیش از همسرانشان اسلام آورده اند. پس تمام زنها از لحاظ گوهر هستی و اصل مبداء همتای مردانند و خلقت هیچ زنی جدا از خلقت مرد نیست و یا در پایان پیدایش و در انجام عالم وقتی مسأله معاد، قیامت، برزخ ، حشر، عبور از صراط مستقیم ،رکوثر و مانند آن مطرح می شود، هیچ بین زن و مرد فرقی نمی گذارد و در همه موارد زن و مرد با هم هستند و یا اینکه زن در قران کریم از چه پایگاه عظیمی برخوردار است.
مبتنی بر این است که انسان در قرآن چه پایگاهی دارد چون قران کریم برای هدایت انسان آمده است که در آن هیچ یک از زن و مرد تنها مطرح نیست. لهذا وقتی هدف رسالت را تشریح می کند و غرض نزول وحی را بازگو می نماید و می فرماید :
(ماه رمضان همان ماهی است که در آن قران نازل شده است که مردم را هدایتگر باشد.) کلمه ( ناس، مردم ) که به عنوان هدایت انسان در قران مطرح است، صنف مخصوص یا گروه خاصی را در نظر ندارد بلکه شامل زن و مرد بطور یکسان می شود .
قران کریم گاه تعبیر به ناس و گاه تعبیر به انسان می کند و می فرماید: (خدای رحمان قرآن را یاد داد انسان را آفرید به او بیان آموخت. وقتی شاگردی در این مکتب رحمت تربیت شد. می شود انسان وقتی انسان شد حرف او روشن و گفتارش بیان است. خلاصه آنکه قران برای هدایت ناس است و رحمان درس قرآن می گوید و شاگردانش انسانها هستند دیگر سخن از زن و مرد نیست و دلیل دیگر قران معلم روح انسانها و برای تعلیم و تزکیه جان و روح آدمی است و روح از آن جهت که موجود مجرد است نه مذکر است نه مونث. سپس در قران سخن از تزکیه روح است نه سخن از زن و مرد. خلاصه آنکه اولا زن یا مرد بودن مربوط به پیکر است . ثانیا تعلیم و تربیت و تهذیب و تزکیه از آن نفس است. ثالثاً نفس غیر از بدن است و بدن غیر از نفس و حقیقت انسان نه مذکر است نه مونث و باید این دو را از چهره انسانیت شناخت .
پس انسانیت انسان را جان او تأمین می کند نه جسم او، نه مجموع جسم و جان و حقیقت هر کسی را روح او تشکیل می دهد جسم او ابزاری بیش نبود و این ابزار هم گاهی مذکر است و گاهی مونث. بحث از زن و مرد یا تفاوت این دو صنف در مسایل مربوط به حقیقت انسان رخت بر می بندد و خلقت انسان را خداوند رحمان به یک اصل که روح و یک فرع که تن است تحلیل می کند و این فرع را به طبیعت و ماده و طین و تراب اسناد می دهد و آن اصل را به خود اسناد می دهد و مطلب نهایی در بحث بالاترین مقام انسانی مقام خلاقیت یعنی خلیفه ا… ( جانشینی خدا ) بودن است . اگر انسان در خلافت به مقام بالا رسید و همانطوری که در مطالب بالا گفته شد محور تعلم و تعلیم جان آدمی است نه بدن و نه مجموع جان و بدن، ان که عالم می شود روح است. بنابراین آن که عالم به اسماء الهی است جان است نه تن و خلیفه ا… جان آدمی است . بنابر این مسجود ملائکه و معلم فرشتگان و عالم به اسماء مقام انسانیت است و مقام انسانیت منزه از ذکورات و انوثت می باشد .
پس نتیجه می گیریم زن میتواندعالی ترین جانشین خدا در روی زمین شود . :
در عدالتخانه انصاف ، زن شاهد نداشت در دبستان فضیلت ، زن دبستانی نبود
دادخواهی های زن می ماند عمری بی جواب آشکارا بود این بیداد پنهانی نبود .
منبع: جمعیت حمایت از زنان
پایان
خواهر گرامی خانم شاهده اعظم ، از انتخاب تان تشکر . به سایت ۲۴ ساعت خوش آمدید. روز هشتم مارچ بشما تبریک میگویم. مهدی بشیر