قبولیت روزه بی نماز ؟
تاریخ نشر چهار شنبه ۲۶ جوزا ۱۳۹۵ – ۱۵ جون ۲۰۱۶ هالند
قبولیت روزه بی نماز ؟
تتبع ونگارش : محترم الحاج امین الدین « سعیدی– سعید افغانی »
مدیر مرکز مطالعات ستراتــیــژیکی افغان ومسؤل مرکزفرهنگی د حق لاره – جرمنی
بسیاری از مسلمانان سوال میکنند که آیا روزه فلان شخصیکه نه نماز میخواند ، ونه هم تقوا دارد ، ونه هم آداب رمضان را مراعا ت میکند ، روزه اش مقبول خواهد شد ویا مورد قبول قرار خواهد ګرفت ویا خیر ؟
در جواب باید گفت: الغیب عندالله و چیزیکه نزد پرودګار مقبول میشود ویا خیر بین بنده و الله تعالی است.
اما شواهد و شرایط ظاهری درچوکات قضاوت شرعی که انسان به اساس آن درچوکات دین قضاوت کرده میتواند این است که اولاً فرق بین شدن روزه وقبول شدن موجود میباشد. در این شک نیست کسیکه روزه میگیرد ونماز نمی خواند وسایر اصول، اداب وپرنسیب های رمضان المبارک را مراعات نمی کند ، گفته میتوانیم که روزه اش در ظاهر امر میشود .
ولی سوال مهم اینجاست که آیا روزه اش مورد قبول الله (جل جلاله) قرار خواهد ګرفت ویا نه ؟ شواهد وقرائن ظاهر چه حکم میکنند؟
فلسفه کلی ماه مبارک رمضان در اینست که انسان را به تقوا سوق دهد، وزمانی روزه قبول میشود که آثار تقوا در وجود یک شخص دیده شود و انسان که نماز نمیخواند وآداب روزه را مرعات نمی کند، هیچگاهی به تقوا نمی رسد .
بنابراین با وجود اینکه در ظاهر، انسان مسلمان مکلف فرض وی را ادا کرده و روزه اش مطابق تمام شواهد ظاهری میشود، ولی چنانچه ګفته آمدیم عدم ظهور علایم تقوی و عدم بوجود آمده شرایط لازم اجرای امر شرعی فیصدی قبولی چنین عبادت را جداً ضعیف ساخته و پائین میآورد. بخاطراینکه الله (جل جلاله) روزه نیکو کاران را میپذیرد و کسیکه با الله (جل جلاله) قطع سخن نموده و سخن نمیگوید، نیکو کار نیست. زیرا نماز سخن گفتن با پروردگاراست و ترک نماز ترک ارتباط با الله (جل جلاله) است.
خواننده محترم !
در ضمن باید یاد اور شد که قبول هر عمل عبادی در دین مقدس اسلام سه شرط اساسی دارد که این دو شرط اساسی باید در روزه رمضان نیز موجود باشد
شرط اول:
موجودیت اخلاص در عمل: هرگاه هر عمل انسان خاص برای رضایت الله (جل جلاله) نباشد، بلکه در ادای آن انسانها مصلحت ها، خواهشات نفسانی وغیره دخالت داشته باشند، عمل انسان مورد قبول بارگاه الهی قرار نمیگیرد.
شرط دوم :
مطابقت این عمل نیک با سنت پیامبر صلى الله علیه وسلم : هرگاه مسلمان عملی نیکی را انجام دهد، ولی در عملکرد آن مطابق فکر واندیشه خود کاری کند و گفته های پیامبر صلى الله علیه وسلم را در عملش مراعات نکند، آن عمل نیک او مورد قبول بارگاه الهی قرار نمیگیرد.
شرط سوم :
استفاده ازغذای های حلال برای افطار وسحر.
والله اعلم بالصواب
درود به دانشمند محترم جناب استاد الحاج امین سعیدی ، تشکر از نوشته زیبا تان . طاعات و عبادات تان قبول در گاه حق . موفق وسلامت باشید. مهدی بشیر