حجامت در رمضان
تاریخ نشر یکشنبه ۳۰ جوزا ۱۳۹۵ – ۱۹ جون ۲۰۱۶ هالند
حجامت در رمضان
تتبع ونگارش : الحاج امین الدین « سعـیـدی- سعید افغانی »
مدیر مرکز مطالعات ستراتــیــژیکی افغان ومسؤل مرکزفرهنگی دحق لاره- جرمنی
حجامت اصطلاح آ به روشی ازخونگیریاطلاق می شودکه جهت معالجه برخی از امراض بکار می رود . در برخی از انسانها خون به مرور زمان در ناحیه پشت وکمر ودر نقاط دیګری از بدن جمع شده که در فرصتهای مناسب به تدریج توسط بدن خارج میشود اما در بسیاری از موارد ی اتفاق می افتد که عملیه افراز بدن در این زمینه بسیاربه کندی اجرا میګردد ، طوریکه به مرور زمان برتراکم این خونهای آلوده در بدن انسان بخصوص در پشت افزوده می شود و در نهایت صحت وسلامتی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد.در این حالت است که دست به عملیه حجامت می زنند .
میګویند عملیه حجامت بیش از ۷۰۰۰ سال در بین بشریت قدمت داشته ودین مقدس اسلام هم آنرا تایید و برای پیروان خویش مورد سفارش قرار داده است .
درمنابع طب اسلام وطب سنتی حجامت به عنوان یکی ازوسایل مهم معالجه ذکرگردیده است وتوسط این طریقه بسیاری از امراض مورد تداوی ومعالجه قرار میګرد . طب یونانی بدین باور وعقیده است که حجامت برای پیشگیری بسیاری از امراض بخصوص امراض خونی مفید ومواثر شمرده میشود . ابو علی سینا معتقد است که توسط عملیه حجامت حتی امراض صفرا وسودا نیز قابل دفع است وتداوی میباشد .
حجامت در کدام امراض بکار ګرفته میشو د :
همانطوریکه که ګفته شد عملیه حجامت در امراض چون ( هایپرلیپیدمی ) (چربی خون بالا )؛دیابت غیروابسته به انسولین ؛دردهای عضلاتی ؛سردردهای عصبی ؛ومیگرنی ؛امراض جلدی مانند مرض آکنه ؛پسوریازیس ؛آلرژی های ناشی از دوا ،ناضی از مواد غذایی، آلرزی های فصلی ؛اعتیادبه مواد مخدر؛ امراض انسدادی عروق کرونر؛عوارض بعدازیائسگی (منوپوز)دردهای قاعدگی درزنان ودختران (دیسمونوره)وبرخی دیګر مریضی های عفونی ؛هورمونی وغدد ، میتوان بکار برد.
بطور کل ګفته میتوانیم که عملیه حجامت دارایی هیچګونه عوارض جانبی نبوده ، واګر این عملیه به صورت تخصصی وفنی مورد استفاده قرار ګیرد ، فایده آن بیشتر وموثرتر از دوا های کمیاوی که توسط طب امروزی بکار ګرفته میشود ، میباشد .
حکم شرعی در مورد حجامت :
اګر شخصی روزه دار در ماه مبارک رمضان بخاطر معالجه وتداوی دست به عمل حجامت یا خون گرفتن ( از سر ویا ،انګشت ، ویا ورید ویاهر عضو دیگر بدن بزند )طوریکه که ګفتیم ، به اتفاق همه علما ء روزه اش فاسد نمیګردد . وحکم خویش را بر حدیث ذیل مستند می سازند .
در حدیث شریف از ابن عباس (رض) روایت است : « احتجم النبی (ص) وهو صائم»
(پیامبر صلى الله علیه وسلم در حالى که روزه بود حجامت کرد ) ( صحیح سنن ابو داود : ۲۰۷۹ )، ( صحیح امام بخاری : ۴/۱۷۴/۱۹۳۹ )، (سنن ابو داود ۶/۴۹۸/۲۳۵۵ )
ولى اگر در عملیه حجامت بدن روزه دار ضعیف وسست ګردد ، وبیم خطرات بیهوشی را برای روزه دار پیش آورد ، علما ومفسران به بر استناد حدیث ذیل برمکروه بودن آن حکم فرموده اند .
از ثابت بنانی روایت است « سئل انس بن مالک أکنتم تکرهون الحجامه للصائم ؟ قال : لا ، إلا من أجل الضعف »« از انس بن مالک سؤال شد آیا شما حجامت را براى روزه دار مکروه مى دانستید ؟ گفت نه ، مگر به خاطر ضعف وسستى »( صحیح امام بخاری : (۴/۱۷۴/۱۹۴۰ ).
خوهران وبرادران محترم !
قابل تذکراست :هستند تعدادی از علمای که طی فتاوی خویش حکم صا در نموده اند که : حجامت کردن در ماه رمضان باعث ابطال روزه است و شخص باید بعد از حجامت تا پایان روز امساک نماید واستدلال خویش را به این حدیثی پیامبر صلی الله علیه وسلم مستند می سازند:
«أَفْطَرَ الحاجِمُ والمَحْجُوم»یعنی: روزه ی حجامت کننده و حجامت شونده هر دو باطل است. ابوداود (۲۳۶۷) وابن ماجه (۱۶۷۹) و الألبانی در صحیح أبی داوود (۲۰۷۴) .
و این رای أحمد وإسحاق وبعضی فقهاء حدیث، و از بعضی صحابه وتابعین نیز روایت شده است.
تفصیل موضوع را میتوانید در « فتاوای نور علی الدرب» (انجمن دایمی مباحث علمی و افتا (۱۰/۲۶۱- ۲۶۲) مطالعه فرماید . ولی قول اصح همین است که به حجامت روزه ابطال نمی گردد.
والله تعالی اعلم
پایان
ادرس ارتباطی : بریښنا لیک :
درود به دانشمند گرامی جناب آقای محترم الحاج امین الدین سعیدی ، تشکر از مقاله عالی تان . طاعات و عبادات تان قبول . موفق وسلامت باشید .
مهدی بشیر
استاد محترم مهدی بشیر جهان سپاس از تشویق شما طاعات وعبادات شما قبول با احترام امین الدین سعیدی