۲۴ ساعت

05 جولای
۱ دیدگاه

اسهال و استفراغ در نزد اطفال

تاریخ نشر : جمعه ۱۵  سرطان ( تیر ) ۱۴۰۳  خورشیدی – ۵ جولای ۲۰۲۴  میلادی – ملبورن – استرالیا

اسهال و استفراغ در نزد اطفال

این موضوع یکی از شایع ترین واقعات دوران کودکی در نزد اطفال میباشد. اسهال به حالت گفته میشود که مدفوع طفل بیش از حد آبکی باشد که از باعث آن طفل آب بدن خود را از دست میدهد. استفراغ حالت تخلیه معده میباشد که با فشار از طریق دهن خارج میگردد و به صورت غیر ارادی میباشد که  در این موضوع یک ریفلاس غیرقابل کنترول ذیدخل میباشد که محتوای معده را از طریق دهن خارج می کند.نوزادان در ماه های اول زندگی یک مقدار شیر را بعد از مکیدن دوباره به قسم استفراغ اشتباع مینمایند زیرا چندان مهم نبوده و آهسته آهسته تا سن یک سالگی خودبخود بهبودی حاصل میکند. اما اگر طفل بعد از مکیدن شیر فوراً و به صورت متکرر یک مقدار آن را دوباره استفراغ میکند و این موضوع به قسم دائمی میباشد در این صورت امکان آن میرود که طفل مواد غذایی را که از مسیر مِری به معده انتقال میدهد، در یک قسمت یک اندازه مشکلات دارد. بدین معنی که عضلات مِری و معده هردو بصورت نرمال وظایف خود را انجام داده نمی توانند. پس در همچو واقعات احتمال آن میرود که در قسمت اتصال معده یا روده یکنوع انسداد بوجود آمده باشد که باعث استفراغ متکرر طفل بعد از مکیدن شیر مادرش میگردد. پس درهمچو حالات طفل حتماً تحت معالجه دقیق متخصصین مربوطه قرار گرفته و تداوی مناسب اجرا گردد.یک سلسه عوامل دیگر مانند: ویروس ها و عفونت های گوش، گاستروانترایت و مسمومیت ها هم میتوانند همچو واقعات را برای طفل بوجود بیاورند لیکن واقعات آن کمتر به ملاحظه می رسد.

نوت:

اگر طفل تان به فاصله های کم بعد از مکیدن شیر آن را به قسم استفراغ دوباره بیرون می راند، سعی کنید که تعداد شیردادن را بیشتر ساخته ولی از مقدار آن در هر مرتبه یک اندازه کمتر نمایید، که در همچو حالات نتیجه خوبی بدست می آید. ضمناً هنگامیکه طفل تان شیر می مکد یک مقدار هوا را نیز بلع می نماید که هوای بلع شده سبب افزایش فشار معده طفل گردیده و باعث استفراغ نزدش می گردد. در همچو حالات مادر طفل را بعد از شیر دادن در بغل گرفته سرش را روی شانه خود قرار دهد در این صورت طفل هوای بلع شده را به قسم آروغ از دهن خارج می کند. نقطه مهم دیگر اینکه زمانیکه طفل را میخوابانید کوشش شود یک مرتبه در پهلوی راست و در مرتبه دیگر به پهلوی چپ بخوابانید.

نوت:

اگر طفل تان قدرت غلتیدن به طرف راست یا چپ را ندارد و خورد است در این صورت حتماً طفل را پشت بخوابانید که این موضوع خیلی مهم بوده و گاهی باعث مرگ های ناگهانی طفل میگردد.

حالا در موضوع اسهال که میتواند به علت های عفونی ، ویروسی و یا باکتریایی نزد اطفال بوجود آید این نوع اسهالات دائماً با استفراغ یکجا به ملاحظه می رسد و تا اندازه ئی نزد اطفال سنین  ۵ ساله و کمتر از آن میباشد. این موضوع ابتدا به قسم خفیف بملاحظه می رسد اما اگر کودک از باعث اسهال و استفراغ دچار کم آبی گردد در این صورت خطر جدی را برای سلامتی طفل بوجود می آورد که در همچو حالات چون فوراً آب وجود را زیاد میبازد بناً تداوی عاجل ضرورت دارد باید به طفل مایعات جوشانده، زیاد داده شود و هیچگاه خودسرانه به طفلبدون مشوره طبیب معالج ادویه داده نشود. مایعات که به طفل داده میشود حاوی مقدار زیاد الکتولیت ها میباشد که بنام  ORS یاد میگردد و در تمام ادویه فروشی های شهر وجود دارد. اگر در همچو حالات طفل تداوی مناسب نگردد و آب کافی به طفل داده نشود طفل فوراً کم آب شده یک حالت خواب آلودگی داشته و زبان، دهن، و لب های آن خشک، چهره آن خاسف و چشم هایش فرورفته بنظر می رسد.دست ها و پاهایش سرد و توقف ادرار هم دارد. اگر جلد طفل ملاحظه شود بالای جلد خطوط موازی به ملاحظه می رسد، طفل میل به بازی نداشته و درجه حرارت بدن آن بلند(بین ۳۸  تا ۳۹ درجه سانتی گراد) بوده و گاهی نسبت درجه حرارت بلند، طفل از حالت نرمال خارج و حتی هزیان می گوید بناً در همچو حالات برای بهبودی طفل را هرچه زودتر به شفاخانه برده و تداوی عاجل صورت بگیرد. هیچگاه در منزل تداوی خود سرانه نگردد و از دادن انتی بیوتیک ها و ادویه ضد استفراغ به طفلجلوگیری شود فقد به هدایات طبیب معالج اجراعات گردد و برای مریض زرقیات سیروم هم توصیه میگردد.

 

با احترام:

داکتر علیشاه (جوانشیر) ، متخصص امراض داخله

سدنی _ آسترالیا

 

 

یک پاسخ به “اسهال و استفراغ در نزد اطفال”

  1. admin گفت:

    محترم داکتر صاحب جوانشیر عزیز از مطلب ارزنده مفید ِ تان ممنونم ، سعادتمند باشید.
    باعرض حرمت
    قیوم بشیرهروی

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما