۲۴ ساعت

26 اکتبر
۱ دیدگاه

سر چرخى ها و انواع آن ! ( VERTIGO )

هفدهمین سال نشراتی )

تاریخ نشر : شنبه ۵ عقرب  ( آبان ) ۱۴۰۳  خورشیدی – ۲۶ اکتوبر   ۲۰۲۴  میلادی – ملبورن – استرالیا

سر چرخى ها و انواع آن !

VERTIGO

سر چرخى عبارت از حالتى أست که شخص مصاب به آن احساس میکند که محیط دور سرش میچرخد و یا اینکه خودش در  محیطی که قرار دارد میچرخد .

همچنان حالت ها اکثراً ارتباط به مشکلات در کًوش داخلى فکر میکًردد و سبب اًنرا یکنوع التهاب عصب دهلیزى فکر مینمایند ، زیرا در آنجا کریستال هاى جا بجا شده ایکه در کًوش قرار دارند از حالت نورمال خود تغیر موقعیت داده و باعث سر چرخى میکًردد .

بر علاوه یک سلسله عوامل و أسباب دیکًر مانند موجودیت اختلالات در کًوش داخلى که التهابى شده ضمناً عصب ویسیتبولار با یک عده کریستل هاى کلسیمى ایکه در کًوش داخلى موجود اند سبب میکًردند که نزد شخص سر چرخى را بوجود بیاورند.

نوت !

در جمله اسباب و علل مهم دیکًر که باعث سر چرخى میکًردد از همه آنها به قسم خیلى فشرده یا آورى میکًردد :

مانند مشکلات در سیستم کًردش دوران خون ، کاهش جریان خون به مغز و انسداد عروق خونى , نا رسایى هاى خود قلب ، موضوعات کم خونى ها ، مرض  پارکنسن، مرض  مایکًرن ،  نوع تنشى آن و سایر آلات افسردکًى ها را  میتوان یاد آور شویم .

یک نقطه بسیار مهم موضوع کم آبى بدن میباشد از هر علت ایکه بوجود آمده باشد مانند دلبدى ها و استفراغ ها و اسهال و دیکًر عوامل ایکه کم آبى را سبب شده باشند .

ضمناً یک سلسله عوامل دیکًر مانند صدمات وارده به سر و کًردن ، کمبود ویتامین B12 و ویتامین D و E همه باعث سر چرخى هاى موٌقتى میکًردند .

یک نقطه باید یاد آورى شود که هر شخص در طول زندکًى خود ٣ یا ۴ بار مصاب به سر چرخى میشود که بخودى خود از بین میرود .

تمام این عوامل ایکه از آنها یاد آورى شد در جمله سر چرخى هاى سلیم به حساب میروند اما در نوع سر چرخى وخیم مانند تومور هاى مغزى ، سکته هاى سلیم ( موقتى ) ، خون ریزى  هاى مغزى که در حادثات غیر مترقبه رخ میدهد و صدمه  ها ایکه به سر و کًردن رسیده باشد و خون ریزى شدید رخ داده باشد مریض هر چه زودتر به شفاخانه جهت تداوى عاجل برده و تداوى شود زیرا انزار خراب در قبال دارد .

در پهلوى تمام این عوامل یک سلسله مسایل دیکًر مانند چربى خون که منجر به بلاک هاى  چربى در داخل عروق خونى میکًردند و سیستم خون رسانى را به مغز مختل میسازد نیز شامل است .

ضمناً سر چرخى هاییکه در هنکًام صبح وقت برخواستن از بستر خواب رخ میدهد اکثراً علت آن کاهش قند خون ، کاهش فشار خون و موضوع کم آبى وجود مى باشد که براى وقایه هیچکًاه شخص دفعتاً از بستر نخیزد و حد اقل یک یا دو دقیقه معطل شود بعداً از بستر خارج شود که خیلى مهم است که جِلَو بر خورد ها را میکًیرد .

نوت !

مریض هاییکه مصاب به سر چرخى هاى موْقتى انداز مصرف میوه جات تازه ، سبزیجات تازه ،ویتامین هاى B6 و ویتامین هاى D و ویتامین E ، خوردن ماهى و کًوشت مرغ ، تخم مرغ ، جکًر ، Avocado که امیکًاه ٣ دارد زیاد استفاده نمایند به شمول چهار مغز ، پسته و بادام.

ضمناً از پرهیز نمودن از نمک ، کافین ،الکول ، سکًرت تا اندازه زیاد خود دارى نمایند به شمول غذا هاى چرب و دایماً از مشوره متخصصین نورو فیزیولوژى استفاده بهتر نمایند

 

دکتور علیشاه جوانشیر 

سیدنى آسترالیا

Management of benign

Positional Vertigo

 

 

 

 

 

یک پاسخ به “سر چرخى ها و انواع آن ! ( VERTIGO )”

  1. admin گفت:

    جناب داکتر صاحب جوانشیر گرامی از مطلب ارزنده و مفید تان سپاسگزارم ، سعادتمند و کامگار باشید.

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما