۲۴ ساعت

21 اکتبر
۱ دیدگاه

فرهنگ مطالبه گری برای افغان ها . . .

هفدهمین سال نشراتی )

تاریخ نشر : دوشنبه ۳۰ میزان  ( مهر ) ۱۴۰۳  خورشیدی – ۲۱ اکتوبر   ۲۰۲۴  میلادی – ملبورن – استرالیا

فرهنگ مطالبه گری برای افغان ها

در مبانی عدالت اداری

 (تحلیل موردیِ چرایی تداوم مهاجرت)

 

فرهنگ مطالبه گری عبارت از نبوغ سیاسی اعضای جامعه است که دولت را٬ به هدف منافع عمومی ضمانت بر عدالت اداری می بخشد. یعنی رسیدن به عدالت اجتماعی را٬ در بستر ثبات سیاسی حقوقی٬ از آرمان واقعیت عینی می بخشد.

 در فقدان فرهنگ مطالبه گری از دولت چون خدمات عامه٬ اکثریت مردم افغانستان در جستجوی فرصت مهاجرت اند. البته در تبعید و در فضای آزادی بیان برای افغانستان فعال بودن ستودنی بوده٬ که برای رفاه و آرامش فردی و به گونه همگانی٬ گزینه مهاجرت و پناهندگی در واقع جزیه دادن به استبداد و تداوم حکومت فاقد عقلانیت طالبان می شود٬ که آهسته آهسته رسیدن به حکومت قانون به آرمان مبدل گردیده است.

 هرچند جنایت بشری سرحدّی توسط نیروی مرزی ایران قابل توجیه نیست. که صحت آن٬ هنوز به درستی نیز اثبات نشده است. که در موجودیت تهدیدهای چون ۲۲ گروه تروریستی فعال در افغانستان٬ ورود جمعی پناهندگان فاقد مدرک٬ از سرحدّات برای کشورهای همسایه تهدیدی پُر خطر می توان گفته شود.

 در نتیجه:

آنچه از تبعید و رنج مهاجرت بالای مردم ما٬ تحمیل می گردد. در نخست عامل آن داخلی یعنی فقدان یا نبود اراده جمعی یا فرهنگ مطالبه گری منطقی که شامل نزاع ها و کشمکش های سیاسی می شود٬ است. که تداوم بدویت و سیر نکردن به حالت ایده حال فکری = ادامه داشتن سریال مهاجرت که دربرگیری آن شامل چندین نسل…

محمدآصف فقیری

 

یک پاسخ به “فرهنگ مطالبه گری برای افغان ها . . .”

  1. admin گفت:

    ممنون از تحلیل زیبای تان جناب فقیری عزیز ، مؤفق باشید.
    باعرض حرمت
    قیوم بشیر هروی

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما