۲۴ ساعت

20 ژوئن
بدون دیدگاه

خیر وشر

خیر وشر

بسم الله الرحمن الرحیم
وَعَسَى أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ
وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَیْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَکُمْ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ

تتبع ونگـارش :

الحاج امــیـن الـدیــن « سعـیـدی – سعید افـغــانی »

مدیـــر مطـالعات سـتراتیژیک افغان 

و مسؤل مرکز کلتوری دحـــــق لاره-جرمنی

تاریخ نشر چهار شنبه ۳۱ جوزا ۱۳۹۱ –  ۲۰ جون ۲۰۱۲  

الحاج امـین الدین « سعیـدی- سـعـیـد افـغـانی »

الحاج امـین الدین « سعیـدی- سـعـیـد افـغـانی »

نکات پند وعبرت آمیز در آیـــﮥ متبرکه :
۱ – بسیاری اوقات انسان چیزی میخواهد وآرزو بدست اوردن آن را دارد  ، در حالیکه او چیز بر ضرر اش تمام میشود.
۲ – در بسیاری از اوقات انسان از چیزی بد اش می اید ویا از آن بد میبرد ، در حالیکه  آن چیز بخیر ومنفعت اش تمام میشود.
۳ – خیر و شر رویدادها و اتفاقات زندگی ما است و محسوس ظاهری نیست بلکه ممکن است چیزی دارای خیر ظاهری باشد در حالیکه باطنش آغشته به شر باشد ویا برعکس آن .

– پروردگار با عظمت ما  بما انسانها می اموزاند که انسانها در فهم خیر وشر باید تعمق بیشتر بخرچ دهیم ، وبه ظاهر اشیاء دل خود را خوش نسازیم .
۵ – در همه امور وروز گار زندگی خود را به الله  بسپاریم وبا تمام قوت باید معتقد باشیم  که تنها اوست که به خیر و شر حقیقی امور آگاه است و او جز خیر برای بنده اش  چیزی دیگری نمی خواهد.
۶ –  در آیــﮥ متبرکه برای ما انسانها  می آموزاند که : با یک خیر کوچک نباید چنان مغرور شد که خود را کم کنیم وبا یک شر ویا یک مشکل نباید غمگین ومتاثر شویم ، باید در هردو حالات شکرگزار الله باشیم وبا اعتقاد  راسخ باید بگویم خیر وشیر از جانب الله است، او ذاتی است که بهتر می فهمد و ما از عواقب امور نا آگاه هستیم.

یادداشت :

اساسآ شر در مقابل خیر است و خیر در مورد ما انسانها به چیزی گفته می شود که با وجود ما وخواست ما هماهنگ وموافق بوده  باشد وآن موجب پیشرفت و تکامل واقعی ما قرار گیرد .
وشر چیزی است که با وجود وخواست ما موافق وناهماهنگ باشد وموجب عقب ماندگی و انحطاط  اصلی ما گردد.
علماء خیر و شر رابر سه گونه تقسیم مینمایند :
۱- خیر مطلق که هیچ گونه بدی در آن  وجود نداشته باشد. مانند ذات پروردگار که خیر مطلق است.
۲ – شر  مطلق آنست  هیچگونه نقطه مثبت در آن وجود نداشته باشد .که چنین چیزی در اصلا نمیتواند در دار  هستی  وجود داشته باشد.
۳ –  خیر و شر نسبی که بین دو قسم بالا است.

 
بدون دیدگاه

دیدگاه بگذارید

لطفاً اطلاعات خود را در قسمت پایین پر کنید.
نام
پست الکترونیک
تارنما
دیدگاه شما