ادامه فصل اول هویت گمشدهء ما
تاریخ نشر سه شنبه ۱۲ دلو ۱۳۹۵ – ۳۱ جنوری ۲۰۱۷ – هالند
ادامه فصل اول
هویت گمشدهء ما
شهر ها و حصار های افغانستان
محترم شاه محمود محمود
۳ – ارگ :
ارگ قلعه ٔ کوچکی باشد که در میان قلعه ای بزرگ سازند.(۱) مجموعه اى از ساختمان ها و تشکیلات و سازمان حکومتى شهر را در خود جاى داده و مقر حاکم بوده است. ارگ در ارتباط فضایى با بازار و مسجد جامع قرار داشته است. این خصوصیات در آثار به جاى مانده بسیارى از قسمت هاى قدیمى شهرها قابل مشاهده است.
در سمرقند و بخارا ارگ شهر، خود بخشى از قلعه بوده و در مجاور مراکز اقتصادى و مذهبى قرار داشته است. اساسا پس از ظهور اسلام بقایاى نظام شهرى کهن دژى و شارستانى بتدریج از میان برداشته مىشود و شهر با مفهوم اسلامى آن که متعلق به تمام اقشاروطبقات اجتماعى است ؛ شکل مىگیرد. ارکان عمده شهر شامل دارالخلافه، دارالحکومه یا دارالاماره به جاى کهن دژ ظاهر شده و سپس با ایجاد قصر امرا و پادشاهان مجموعه اى به نام ارگ را پایه ریزى مىکنند که در فاصله اى با مسجد جامع و بازارسه رکن اساسى شهر را به وجود مىآورند و درمحدوده مرکزى شهر قرارمىگیرند.
در کابل بالاحصار با وجودیکه قدامت قبل از اسلام دارد ؛ در کنار بازار و معابد و مساجد قرار داشت . همچنان ارگ کابل میان بازار ارگ ( جاده نادر پشتون) و مسجد جامع پل خشتی قرار دارد . بنابران ارگ به عنوان عنصر سیاسى از سایر عناصر جدا شده و با ایجاد حصار و بارو در اطراف آن به صورت کانون اصلى شهر تجلى مىکند.
۴ – شارستان یا شهر درونی :
شارستان . [ رَ / رِ ] (اِ مرکب ) شهرستان . شهر. (برهان قاطع). شارسان . (فرهنگ جهانگیری ). مدینه . (مهذب الاسماء). شارستان خود شهر است که غالباً بر گرد قهندزی واقع میشده و سوری بر گرد اوست و آنچه بیرون از این سور باشد آن را ربض خوانند. ( تاریخ سیستان چ ملک الشعرای بهار حاشیه ٔ ص ۱۱) : فرمودش تا بر چهار صد شارستان بناء خانه ها سازند مرغلّه را و سلاح را. (ترجمه ٔ تاریخ طبری ). ایشان بدان شارستان اندر رفتند. (ترجمه ٔ تفسیر طبری ).(۲ )
برگرد دیوار های ارگ و یا بالاحصار قبل از اسلام که در دوره اسلامی به کهندژ شهرت دارد محلات خاص برای بود باش طبقات بالایی جامعه و وزرا و عاملان دولت و اقارب سلطان وجود داشت که به شارستان شهرت دارد .
از نظر شکل یابى با دوره هاى قبل از اسلام تفاوتى ندارد ولى از نظر محتوا کاملا متفاوت است. عناصر فرهنگى – مذهبى، بازار و محلات در این بخش قرار دارند. اصناف، پیشه وران و اکثر طبقات و قشرهاى مختلف مردم در این بخش زندگى مىکنند .
این بخش همچنان با دیوار و حصار سنگی و یا گلی با چهار دروازه بزرگ و بخشی از بازار را در خود جا داده بود .
درتاریخ بخارا در مورد شارستان به وضوح آمده است که : و از آنجا روی به بلخ آوردند و عمرو لیث شارستان حصار بگرفت و خود پیش شارستان سپاه فرودآورد.و لشکر به رده گرد برگرد خندق بگرفت و چند روز بود تا سپاه درآمد ( ۳ ) . میان حصار و شارستان ، مسجد جامع بنا کردند اندرسال صد و پنجاه و چهار اندر مسجد جامع نماز آدینه گزاردند. در وی مسجد جامع است و شارستانی عظیم دارد و در ایام قدیم آنجا بازار بوده است به فصل تیرماه ده روز ( ۴ ) .
۵ – ربض یا شهر بیرونی :
مجموعه ای مرکب از محلات، خانه ها، بازار ها، باغات و مراتع مردمی که در طبقات بالایی ؛ که در خارج از شارستان ؛ به هنگام ورود اعراب مسلمان نقشی اساسی داشتند، در بعد از اسلام به ربض (شهر بیرونی) مشهور شد .
ربض (اسم) [عربی، جمع: اَرباض] جایگاه گوسفندان؛ پناهگاه گله، محل سکنای قوم، دیوار دور شهر و خانه های اطراف . ( ) فرهنگ عمید ؛ واژه ربض . همچنان در(منتهی الارب ) (آنندراج ) (از غیاث اللغات ) (از منتخب اللغات ) (از اقرب الموارد) (ناظم الاطباء). دیوار شهرپناه . (غیاث اللغات ). سور. (نصاب الصبیان ).باروی شهر. (مهذب الاسماء) (دهار) (از اقرب الموارد)( : مردمان شهر بخارا از احمدبن خالد که امیر بخارا بود… درخواست کردند که شهر ما را ربضی میباید تا شب دروازه ها بربندیم و از دزدان و راه زنان در امان باشیم . پس او فرمود تا ربضی بنا کردند بغایت نیکو و استوار، و برجهاساختند، و دروازه ها نهادند، و این به تاریخ دویست و سی و پنج بود که تمام شد و این ربض را به هروقت که لشکری قصد بخارا کردی عمارت تازه کردندی …. ( ۵)
همچنان به معنی ؛ گرداگرد قلعه . (غیاث اللغات ). حول و حوش شهر را گویند بنابراین ارباض بسیار است چونکه هر شهری حول و حوشی دارد و برخی با اضافه بکلمه دیگر حکم علم را پیدا کرده .(از معجم البلدان ). گرداگرد شهر. (مهذب الاسماء). آنچه در اطراف شهر هست از خانه ها و مسکن ها. (از اقرب الموارد). بگمان من گشادگی میان دو باره و سور است که بر گرد شهری کشیده باشند و در آن گشادگی گاه خانه ها و دکانها و غیره نیز باشند. و این از ترس غارتست و هنوز هم این عادت در مرگ هر شاهی جاری است که بجای ایمن تر نقل کنند. (۶ )
شهر های قدیم کلا” با شارستان و ربض همراه بوده اند از جمله : سیستان ، قصبه ٔ او را زرنگ خوانند و شهربا حصارست و پیرامون تو خندق است کی ابش هم از وی براید. و اندر وی رودهاست و اندرخانه های وی اب روان است وشهر او را پنج در است ازآهن. و ربض او باره دارد و او را سیزده در است و گرمسیر است . ( ۷) هری ، شهری بزرگ است و شهرستان وی سخت استوار است و او را قهنذر است و ربض است.(۸ ) و او را [ بلخ را] شهرستانی است با باره ٔ محکم و اندر ربض او بازارهای بسیار است . ( ۹) سمرقند شهری بزرگ است و آبادان است … و او را شهرستان است و قهنذر است و ربض است . و از بالای بام بازار شانف یک جوی آب روان است از ارزیر، و آب از کوه بیاورده . (۱۰ ) .
ادامه دارد ….
زیر نویسها :
۱ – برهان قاطع ؛ واژه ارگ .
۲ – پارسی ویکی ، واژه شارستان .
۳ – نرشخی – ابوبکر محمد بن جعفر ، تاریخ بخارای نرشخی ، ترجمه: ابونصر احمد بن محمد بن نصر القباوی ، تلخیص : محمد بن زفر بن عمر و تصحیح و تحشیه مدرس رضوی، مطبعه دولتی ، کابل ، ۱۳۶۲ هـ ش، ص ۱۲۲ .
۴ – نرشخی ، ایضا” تاریخ بخارا ، ص ۱۷.
۵ – نرشخی ، تیضا” تاریخ بخارا ص ۴۸ – ۴۹ .
۶ – یادداشت مرحوم دهخدادر لغت نامه در حاشیه واژه ربض .
۷ – مؤلف نامعلوم ،حدود العالم من المشرق و المغرب ؛ تالیف ۳۷۲ هـ ق؛ ترجمه : پوهاند میرحسین شاه ، تصحیح و حواشی ؛ داکتر مریم میراحمدی و دکتر غلامرضا ورهرام ، تهران، ۱۳۸۳ هـ ش، ص ۳۱۹.
۸ – حدود العالم … ، ایضا”، ص ۲۹۶ .
۹ – حدود العالم … ایضا” ، ص ۳۱۱ .
۱۰ – حدود العالم …. ایضا” ص ۳۳۱.
سلام و درود به جناب محترم آقای شاه محمود محمود ، باید به عرض برسانم که ادامه فصل اول هویت گمشدهء را خط بردم و جالب بود . موفقیت بیشتر تانرا خواهانم . مهدی بشیر
گرانقدر محمد مهدی بشیر هروی ممنون شما سایت وزین ۲۴ را را باید تشکر و تهنیت گفت که با دستان عالمانه و هنرمندانه تان مطالب بندی را دیزاین و انتشار میدهید موفقیت و بهروزی های مزید تان را ارزومندم
جناب آقای محمد مهدی بشیر ، تشکر از شما که ادامه مطلب هویت گمشدهء ما نوشته محترم آقای شاه محمود محمود را نشر نموده اید ، خیلی عالی بود .از زحمات آقای شاه محمود محمود جهانی سپاس . موفقیت هردوی تانرا خواهانم .
گرانقدر عبدالله جان هروی تشکر از حسن نظر و نوازش دوستانه تان . جا دارد از برادر محترم محمد مهدی بشیر تشکر نمود تا زمینه انتشار این مبحث را در صفحه وزین ۲۴ ساعت مساعد نمودند و یقین دارم که هموطنان ما از این دریچه بیشتر مطالب و اشعار را به خوانش میگیرند موفقیت شان را ارزومندم و امیدوارم تا عمر وفا نموده و این هویت گمشده ما را به اتمام برسانم بهروزی های زندگی را همراه بمانید